INFORMATYK czy PROGRAMISTA? Oto jest pytanie...
INFORMATYK czy PROGRAMISTA? Oto jest pytanie...
2024-04-15 19:35:13

To, że naszej szkoły nie trzeba specjalnie reklamować, to już wiecie.
Wyniki nauczania, egzaminów zawodowych i matur, sukcesy w olimpiadach i konkursach, domowa i życzliwa atmosfera w szkole, zagraniczne praktyki mówią same za siebie.



Dziś chcemy Wam przybliżyć dwa kierunki kształcenia: technik informatyk i technik programista. Są to zawody przyszłościowe i chętnie wybierane przez ósmoklasistów. Poświęć chwilę, zapoznaj się z opisem, filmem i dołącz do grona zadowolonych, spełnionych i szczęśliwych uczniów Staszica.

Technik informatyk:



1. PERSPEKTYWY PRACY W ZAWODZIE
Postęp w dziedzinach technologii, mobilność zawodowa, stosowanie innowacyjnych rozwiązań w życiu codziennym, oczekiwania zleceniodawców i rynku pracy w zakresie informatycznym egzekwują zapotrzebowanie na specjalistów w zawodzie "komputerowców". Technik informatyk to nie tylko profesja, lecz życiowa pasja - uzupełniana pogłębianiem kompetencji interpersonalnych, wykazywaniem się kreatywnością i otwartością na zmiany, stosowaniem metod radzenia sobie ze stresem czy współpracy w zespole.

2. MOŻLIWOŚCI PRACY W ZAWODZIE
Do zadań informatyka należą: obsługa, naprawa i konserwacja "maszyn cyfrowych" typu PC oraz urządzeń mobilnych, a także montowanie, eksploatacja systemów oraz lokalnych sieci komputerowych i podzespołów peryferyjnych.
Praktyk tej dziedziny, doceniony i poszukiwany na lokalnej, krajowej i zagranicznej arenie gospodarczej, może być zatrudniony w: firmach administrujących wspomnianymi sieciami multimedialnymi, punktach serwisowych, zakładach produkcyjnych wyposażonych w maszyny sterowane cyfrowo oraz działach obsługi informatycznej różnych przedsiębiorstw. Wśród najpopularniejszych stanowisk opisywanego rzemiosła można wymienić: programistę, twórcę gier i animacji, testera oprogramowania, grafika kreatywnego lub pozycjonera stron internetowych.

3. UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWE
W ramach kwalifikacji INF.02 Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych uczeń zostaje przygotowany do obsługi wyżej wymienionych mechanizmów, administrowania procedurami operacyjnymi, serwisowania i naprawiania urządzeń techniki multimedialnej oraz budowy i eksploatacji regionalnej sieci cyfrowej. INF.03 Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych przygotowuje do projektowania i prowadzenia stron WWW, użytkowania relacyjnych baz danych, a także programowania aplikacji internetowych i sterowania systemami.

4. BAZA DYDAKTYCZNA
W części teoretycznej i praktycznej ćwiczenia odbywają się w salach wyposażonych w komputery z dostępem do Internetu z zainstalowanym oprogramowaniem użytkowym, jak: pakiet biurowy, programy graficzne, symulatory sieci, siatki do tworzenia kopii zapasowych, środowisko wirtualizacji, odtwarzacze multimedialne; ponadto, adepci korzystają z projektora, ekranu, głośników, urządzeń wielofunkcyjnych, drukarki 3D oraz narzędzi do montażu sieci cyfrowych.

Technik programista:



1. PERSPEKTYWY PRACY W ZAWODZIE
Programista to obecnie jeden z najbardziej rozchwytywanych zawodów! Specjalista tego działu techniki informatycznej może liczyć na bardzo wysokie wynagrodzenie, zwiększające się wraz z doświadczeniem, ogrom wyzwań zawodowych i niebanalne projekty. Do tego dochodzi jeszcze możliwość pracy zdalnej, na przykład w innych miastach lub krajach. Przedstawiciel tej profesji to osoba, która tworzy programy, aplikacje i strony internetowe przy użyciu specjalnych języków programowania, jak: Java, Python, C++, SQL, C#, PHP, HTML/CSS; rozwija bazy danych, wyszukuje i usuwa błędy powstałe w trakcie tworzenia kodu oraz testuje napisane oprogramowanie. Dominantą kierunku jest specjalizowanie się w konkretnym języku programowania, jednak warto wiedzieć, że wysokiej klasy eksperci znają ich co najmniej kilka!

2. MOŻLIWOŚCI PRACY W ZAWODZIE
Koder zostanie doceniony w firmach zajmujących się: hostingiem, projektowaniem, tworzeniem, administracją witryn internetowych oraz innych technologii webowych; "powoływaniem do życia" programów desktopowych czy aplikacji mobilnych; budowaniem języka komunikacji pomiędzy użytkownikiem a programem; modelowaniem, planistyką i drukiem 3D.

3. UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWE
Poznanie podstawowych zagadnień związanych z informatyką, komputerami, programowaniem, projektowaniem stron internetowych (HTML wraz z CSS, JavaScript) – czyli pracą Frontendowca, a także komponowanie grafiki multimedialnej w programach typu Corel, Photoshop, GIMP; modelowanie, konfigurowanie, wdrażanie baz danych na serwerach oraz ich utrzymanie połączone z usuwaniem ewentualnych błędów; kodowanie aplikacji w języku PHP – czyli tzw. Back-end - zakończą się zdaniem kwalifikacji o nazwie INF.03 Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych. Kreowanie interaktywnych prototypów programów mobilnych; projektowanie oprogramowania obiektowego; przekształcanie swoich softów na systemy operacyjne: Windows, Linux, Android zostaną zwieńczone kompetencją INF.04 Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji.

4. BAZA DYDAKTYCZNA
Zajęcia w części teoretycznej i praktycznej odbywają się w klimatyzowanych salach wyposażonych w nowoczesne komputery, laptopy i tablety służące do testowania napisanych przez młodzież aplikacji. Dostęp do Internetu, zainstalowane oprogramowanie użytkowe (programy i środowiska programistyczne, bazodanowe; pakiet biurowy i graficzny), projektor, ekran 150", telewizor 65", głośniki, urządzenia wielofunkcyjne, plotery wycinające, skanery, drukarki 3D, serwer RACK do umieszczania, testowania stron i aplikacji, profesjonalny aparat, Gimbal, kamera sportowa GoPro, dron – usprawniają wszechstronny proces kształcenia, natomiast rozszerzone zestawy Lego Mindstorms, służące zobrazowaniu tego, jak mogą współdziałać programowanie i robotyka, są nowoczesnym połączeniem dobrej zabawy z konstruowaniem układów automatyki. I co? Fajne, prawda? Nic tylko chłonąć wiedzę.

Zapraszamy wszystkich niezdecydowanych. Te kierunki są dla Was




Ekopracownia WFOSIGW Białystok Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Ministerstwo klimatu i środowiska

Nowoczesne usługi

Orlik PNWM Projekt Edukacyjny Katyń 73 rocznica Dobra szkoła

FE Erasmus Plus Dobrze zaprojektowana szkoła eTwinning EFS