Bądź pozdrowiony z snów mi znany Mocarnej Hanzy stary lwie
2022-06-13 10:17:28

W dniach 9 - 10 czerwca młodzież naszej szkoły brała udział w wycieczce do Gdańska i Gdyni zorganizowanej w ramach przedsięwzięcia MEiN "Poznaj Polskę".

Wczesnym rankiem, w czwartek, wyjechaliśmy z Wysokiego Mazowieckiego w kierunku Trójmiasta. Humor nam dopisywał, podróż przebiegła szybko i już o 10 rano zaczęliśmy zwiedzanie pierwszego obozu koncentracyjnego na ziemiach polskich - KL Stutthof. Hitlerowcy zwozili tu ludzi z całej Europy, zmuszając ich do niewolniczej, wycieńczającej pracy na rzecz III Rzeszy. Pamiątki po więźniach: rzeczy osobiste, listy, fotografie zgromadzone w dawnych barakach, a także komora gazowa wywarły na nas wstrząsające wrażenie, podobnie jak prochy pomordowanych umieszczone w szklanej gablocie i wkomponowane w pomnik postawiony ku czci ofiar nazizmu. W skupieniu, ciszy i zadumie przejechaliśmy autokarem do Gdańska. Tu czekał na nas przewodnik, który opowiadając ciekawe historie oprowadził naszą grupę po Starym Mieście.

Złota Brama, Ratusz Głównego Miasta, Bazylika Mariacka pełna gotyckich rzeźb i obrazów, Dwór Artusa i wspaniałe, bogato zdobione mieszczańskie kamienice oraz pełen turystów Długi Targ pozwoliły nam wyobrazić sobie jak niegdyś wyglądało życie w tym najbogatszym polskim mieście.

Po krótkim odpoczynku ,w czasie którego część z nas kupowała pamiątki a inni jeździli na hulajnodze, idąc bulwarem nad Motławą dotarliśmy do budynku w formie pochylonego graniastosłupa, gdzie mieści się Muzeum II wojny Światowej. Jego główna wystawa to wspaniała lekcja historii, o której nie wolno nam zapomnieć. Moc eksponatów i stanowisk multimedialnych, relacje świadków, interaktywne mapy, fotografie i filmy pozwalają poznać genezę, przebieg i skutki największego konfliktu XX wieku.

Z Gdańska przejechaliśmy do Redy, gdzie w hotelowym basenie "River Style &S PA" mieliśmy możliwość zrelaksowania się po długim, pełnym wrażeń dniu.

Następnego dnia po obfitym śniadaniu wybraliśmy się do Gdyni. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od "Daru Pomorza", jednego z najpiękniejszych żaglowców świata. Oglądając pokład i wnętrze statku poznaliśmy z bliska warunki życia marynarzy i oficerów. Spacerując po Molo Południowym, Skwerze Kościuszki i ulicy Świętojańskiej szukaliśmy zabytków gdyńskiego modernizmu, a następnie pojechaliśmy do Muzeum Emigracji mieszczącego się w dawnym Dworcu Morskim. Stąd przed laty odpływał do Ameryki słynny MS "Batory". Dzięki zgromadzonym tu eksponatom i obiektom audiowizualnym zrozumieliśmy motywy i niedogodności związane z emigracją z ziem polskich począwszy od czasów Bonapartego aż po rok 2004.

Po smacznym obiedzie w "Mango Cafe" opuściliśmy Trójmiasto. Z uśmiechami na twarzy i w pełni usatysfakcjonowani wróciliśmy do domu i z niecierpliwością czekamy na kolejny wyjazd z "Poznaj Polskę".

Ekopracownia WFOSIGW Białystok Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Ministerstwo klimatu i środowiska