Z
Z "NIEPODLEGŁĄ" w Gdańsku i Gdyni
2018-09-25 07:38:11

20 września, 42 uczniów naszej szkoły wyjechało na dwudniową wycieczkę do Gdańska i Gdyni. Była ona częściowo finansowana ze środków Ministra Edukacji Narodowej w ramach wieloletniego projektu "NIEPODLEGŁA" na lata 2018-2021.

O godzinie 7:00 pełni zapału i werwy wsiedliśmy do autokaru i po 6 godzinach jazdy zobaczyliśmy słoneczny Gdańsk. Nasze zwiedzanie zaczęliśmy od Westerplatte - miejsca, gdzie rozpoczęła sie II Wojna Światowa. Przewodnik opowiadał nam o toczących się tu ciężkich walkach z hitlerowskim najeźdźcą, a my oglądaliśmy ocalałą Wartownię nr. 1, ruiny koszar i Wartownię nr.3. Na cmentarzu oddaliśmy hołd poległym w obronie tego miejsca, a następnie weszliśmy na usypany po wojnie kopiec, by z bliska obejrzeć Pomnik Obrońców Wybrzeża.

Mimo zmęczenia szybko wróciliśmy do autokaru, który zawiózł nas na plac Solidarności. Miejsce to powinien odwiedzić każdy, kto jest w Gdańsku, bo Pomnik Trzech Krzyży i Stocznia Gdańska to nie tylko symbole zrywów robotniczych i podpisania porozumień sierpniowych, ale także symbole walki o wolną, demokratyczną Polskę.

Spod Stoczni Gdańskiej udaliśmy sie z przewodnikiem na Stare Miasto. Idąc Drogą Królewską podziwialiśmy: Złotą Bramę, Ratusz, słynną fontannę Neptuna, Dwór Artusa i Bazylikę Mariacką. Słuchając opowieści przewodnika o życiu dawnych Gdańszczan z zachwytem oglądaliśmy nie tylko zabytki, ale także bursztynowe wyroby miejscowych rzemieślników.

Po "domowej" obiadokolacji rozlokowaliśmy sie na noclegu w GDT. Zmęczenie dopadło wszystkich. Tuż po godzinie 22 zasypiamy.

Drugi dzień pobytu nad morzem przywitał nas intensywnym słońcem. Szybkie śniadanie, wykwaterowanie i droga przez Gdańsk i Sopot do Gdyni. Idąc Skwerem Kościuszki podziwiamy stojące tam statki, między innymi Dar Pomorza i wchodzimy na "LUCKY SHIP" czyli niszczyciel "ORP Błyskawica". Po jego zwiedzeniu, brzegiem morza przechodzimy do Muzeum Gdyni, by poznać historię tego największego w czasach II RP polskiego portu nad Bałtykiem. Zgromadzone tu multimedia, fotografie, plakaty, plany, mapy to źródła wiedzy obrazujące przeszłe i aktualne życie miasta i jego mieszkańców.

Szybki spacer do autokaru i jedziemy na ulice Polską 1. Tu, w siedzibie dawnego Dworca Morskiego, z którego w okresie międzywojennym na transatlantykach wypłynęły z kraju tysiące Polaków, znajduje się tam Muzeum Emigracji. Z rodziną Sikorów spod Rzeszowa, idąc kolejnymi salami obrazującymi ich podróż, docieramy do Chicago. Poznajemy trud podróży, czychające niebezpieczeństwa, warunki podróżowania pod pokładem przez Atlantyk i traktowanie emigrantów przez władze amerykańskie. Ekspozycja muzeum ukazuje nie tylko emigracje XIXw. i I poł XXw., ale także wyjazdy Polaków w czasie II wojny światowej i w PRL-u. Muzeum to poprzez nietypowe formy przekazu, mnogość form interaktywnych i multimediów zrobiło na nas ogromne wrażenie. O godzinie 15:00 jemy niezwykle smaczny obiad, chwilę odpoczywamy, wsiadamy do autokaru i udajemy sie do domu.

Ta wycieczka była dla nas niezapomnianą i niezwykłą lekcją historii.

Ekopracownia WFOSIGW Białystok Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Ministerstwo klimatu i środowiska