Doskonalenie zawodowe kluczem do sukcesu na rynku pracy
Doskonalenie zawodowe kluczem do sukcesu na rynku pracy
2018-03-16 08:51:48

TERMIN REALIZACJI: 01.10.2017 ? 30.09.2019
Numer naboru: RPPD.03.03.01-IZ.00.20-001/16
Priorytet III Kompetencje i kwalifikacje
Działanie 3.3. Kształcenie zawodowe młodzieży na rzecz konkurencyjności podlaskiej gospodarki
Wartość projektu: 1 241 672,16zł



Od 17 listopada 2017r w ZSZ realizowany jest projekt "Doskonalenie zawodowe kluczem do sukcesu na rynku pracy" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 z Działania 3.3 Kształcenie zawodowe młodzieży na rzecz konkurencyjności podlaskiej gospodarki w którym bierze udział 65uczniów/uczennic.

Celem głównym projektu jest podniesienie do końca września 2019r. kompetencji 130 uczniów oraz 12 nauczycieli kształcenia zawodowego poprzez realizację Zmodernizowanego Programu Rozwojowego, co w efekcie wpłynie na wyrównanie szans edukacyjnych w zakresie kompetencji kluczowych i zawodowych. Projekt uwzględnia zdiagnozowane potrzeby lokalnego rynku i umożliwia włączenie pracodawców w większość realizowanych form wsparcia poprzez bezpośredni udział oraz poprzez opiniowanie i opracowywanie programów szkoleń i staży. Wyrównywanie braków edukacyjnych uczniów i realizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych to jedna z form wsparcia oferowana uczniom w ramach realizacji projektu. Uczniowie zdolni i zainteresowani osobistym rozwojem mają możliwość udziału w kołach naukowych z informatyki, języka angielskiego oraz matematyki. Rozwój zawodowych kompetencji umożliwiają uczniom koła zawodowe tj. koło młodego mleczarza, analityka żywności, technika żywienia i usług gastronomicznych czy koło logistyka.

Zajęcia wyrównawcze są realizowane według programu, który powstał w oparciu o podstawy programowe oraz programy nauczania matematyki i języka angielskiego. Program zajęć dostosowany jest do pracy z uczniami mającymi kłopoty ze zrozumieniem i opanowaniem wiedzy z tych przedmiotów oraz uwzględnia indywidualne potrzeby ucznia.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki
Na zajęciach tych uczniowie uzupełniają zaległości i braki z zakresu różnych pojęć i zagadnień matematycznych. Poprzez stosowanie różnych metod, ukazanie przydatności wiedzy i umiejętności matematycznych w życiu codziennym uczniowie nabywają umiejętność systematycznej pracy i jednocześnie opanowują podstawowe wiadomości i umiejętności konieczne do kontynuowania nauki i uzyskiwania pozytywnych wyników. Trenerzy zajęć uczą porządkowania, analizowania i przetwarzania informacji, rozwijają umiejętności rozwiązywania prostych zadań matematycznych i dokładają starań w niwelowaniu luk kompetencyjnych swoich podopiecznych.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka angielskiego
Nadrzędnym celem zajęć jest osiągnięcie przez uczniów kompetencji komunikacyjnych, czyli umiejętności efektywnego porozumiewania się w sposób odpowiadający danej sytuacji ? rozumienie i tworzenie wypowiedzi, przekazywanie informacji, a także bycie zrozumiałym dla innych. W związku z powyższym, aby komunikacja była efektywna trenerzy na zajęciach rozwijają umiejętności, takie jak: słuchanie, pisanie i czytanie. W skutecznej komunikacji niezwykle istotne są właściwe narzędzia językowe dlatego też uczniowie wzbogacają swoje słownictwo i formy gramatyczne korzystając z podręczników, zakupionych ze środków projektowych jak również z bogatych zasobów internetu i materiałów własnych trenerów.

Zajęcia koła z języka angielskiego
Podczas spotkań uczniowie rozwijają sprawności językowe, ze szczególnym uwzględnieniem doskonalenia praktycznej umiejętności porozumiewania się w języku angielskim, które pomogąją w przełamywaniu bariery językowej. Dwa główne aspekty realizowane podczas zajęć to aspekt kulturoznawczy i językoznawczy. Uczniowie wzbogacają wiedzę o Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, kształtują umiejętność operowania mową w języku angielskim, głównie w sytuacjach życia codziennego. Podczas zajęć uczniowie korzystają z tablicy interaktywnej, wyszukują potrzebne informacje w zasobach internetu, oglądają filmy i czytają czasopisma obcojęzyczne, co daje im możliwość poznania języka i pogłębienia wiedzy przydatnej również na egzaminie maturalnym. Realizacja koła pozwala na twórcze rozwiązywanie problemów językowych oraz poszukiwanie, segregowanie i wykorzystanie informacji różnego pochodzenia.

Innowacyjna matematyka
Celem tych zajęć jest umożliwienie uczniom rozwijania zainteresowań matematycznych, wyobraźni i myślenia. Podczas zajęć rozwijane są głównie umiejętności rozumowania, korzystania z informacji oraz wykorzystywania jej w praktyce. Zwracana jest także uwaga na używanie języka matematycznego. Rozwiązywane są zadania z wykorzystaniem łamigłówek, gier i puzzli matematycznych. Na zajęciach trenerzy wskazują uczniom różne metody rozwiązywania tego samego zadania, uczą wykorzystywania posiadanej wiedzy w rozwiązywania zaistniałych problemów, przygotowują ich do samodzielnego uczenia się i pogłębiania własnych zainteresowań i uzdolnień. Koło matematyczne ułatwia nauczycielowi przygotowanie uczniów do udziału w konkursach oraz opracowanie innowacyjnych środków dydaktycznych tj. gry i filmy.

Blok zawodowy to nie tylko sama teoria ale i praktyka, badania, doświadczenia i symulacje projektów technologicznych. Dzięki tym zajęciom uczeń lepiej rozumie produkcję produktów spożywczych i potraw, wykonuje analizy laboratoryjne czy organizuje proces logistyczny.

Na zajęciach koła gastronomicznego uczniowie poznają receptury i uczą się przygotowywać potrawy charakterystyczne dla regionu Podlasia. Sporządzają kalkulację cenową, planują proces technologiczny i dobierają zastawę stołową oraz dekorują potrawy.

Koło młodego mleczarza przygotowuje surowce, dodatki i prowadzi procesy produkcji sera twarogowego, masła czy maślanki. Ponadto młodzi technolodzy określają zgodność cech produktów spożywczych z obowiązującymi normami oraz prowadzą podstawowe badania laboratoryjne.

Logistyce natomiast uczą się jak wypełniać dokumentację magazynową, opisują druki WZ i PZ. Ustalają harmonogramy prac w przedsiębiorstwach handlowo-usługowych oraz organizują procesy logistyczne.




Ekopracownia WFOSIGW Białystok Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Ministerstwo klimatu i środowiska

Nowoczesne usługi

Orlik PNWM Projekt Edukacyjny Katyń 73 rocznica Dobra szkoła

FE Erasmus Plus Dobrze zaprojektowana szkoła eTwinning EFS